Matura z klp.pl. Zdaj na wymarzone studia z naszym serwisem

Przedśpiew - analiza i interpretacja

© - artykuł chroniony prawem autorskim - zasady korzystania


Wyłącz reklamy na

miesiącrok



Polub nas na Facebooku:


Udostępnij artykuł:
„Przedśpiew” – wiersz pochodzący z tomu „Gałąź kwitnąca”, credo Staffa, wyznanie stoicyzmu – wiele mówiło się o tym tekście w epoce. Pozostaje on aktualny również dzisiaj, w czasach, gdy nic nie jest pewne, a wszystko ambiwalentne.

Zanim zaczniemy lekturę, warto przyjrzeć się tytułowi. Enigmatyczny „Przedśpiew” z pozoru nie znaczy nic, lecz gdy pomyślimy nad kontekstem lub proweniencją tytułu, odkryjemy jego ukryty sens. Gdyby zastanowić się nad sytuacją podmiotu lirycznego, można by stwierdzić, że znajduje się on już u kresu sił, a jeśli nie, to przynajmniej stał się mędrcem, przeżył egzystencjalne wtajemniczenie. Zatem byłby to taki łabędzi śpiew, ostatnie tchnienie, wyszeptana prawda tuż przed kresem. Oczywiście, to tylko jedna z możliwych interpretacji.




- klp.pl bez reklam, 30 dni tylko 1,23 zł. Zamów teraz!

Wiersz reprezentuje typ liryki bezpośredniej (osobistej) – świadczy o tym użycie czasowników w pierwszej osobie liczby pojedynczej: „znam”, „wiem”, „będę”, „żyłem”, „mieszkałem”, „przechodzę”, „kochałem”, „widziałem”, „szedłem”, „uczę”, „pochwalam” oraz zaimki typu „mi”, „mnie”, „me”. Można zwrócić uwagę na użyty czas wypowiedzi lirycznej: pięć z nich użytych zostało w czasie teraźniejszym, pięć w czasie przeszłym i tylko jeden w czasie przyszłym. Niesie ten zabieg konkretne wnioski: znaczy on, że podmiot liryczny znajduje się już prawie u kresu, niewiele BĘDZIE, a wiele już BYŁO i trochę ciągle JEST. Można stwierdzić, że podmiotem lirycznym w wierszu jest sam Staff, ale równie dobrze można powiedzieć, że imituje on każdego humanistę tudzież człowieka doświadczonego. Natomiast adresatem wiersza byłby bohater zbiorowy, bliżej nieokreśleni ONI (w wierszu występują pod płaszczem „wam”). Wyobraźnia i sposób obrazowania podpowiadają kadr, w którym znajduje się mistrz ceremonii – Staff/poeta/mędrzec – otoczony wianuszkiem uczniów, chłonących z jego ust prawdy życiowe.

„Przedśpiew” jest wierszem stychicznym, regularnym, składającym się z dwudziestu dwóch wersów po trzynaście sylab. Występują rymy żeńskie, końcowe, niegramatyczne, parzyste. Staff nie używa wielu środków stylistycznych, ogranicza się do metafor, ciekawych epitetów, zaskakujących oksymoronów, porównań, ludowych nawiązań („kobiety przy studniach brzemienne, jak grusze;/ szedłem przez pola żniwne”, „jak starce w sadzie”).

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 
Drukuj  Wersja do druku     Wyślij  Wyślij znajomemu   Wyślij Popraw/rozbuduj artykuł


czytaj inne ściągi z serwisów maturalnych


Komentarze
artykuł / utwór: Przedśpiew - analiza i interpretacja



  • Przedśpiew - analiza i interpretacja - Karol ()
    Moim zdaniem brakuje tu jasnego dowodu, że podmiot mówiący jest człowiekiem wykształconym. Po pierwsze - czciciel gwiazd, zatem posiada tą wiedzę (było to napisane w tej interpretacji, lecz moim zdaniem pobieżnie). Po drugie - miłośnik godów. Tym terminem można określić artystę, człowieka, który zebrał więc doświadczenie między innymi poprzez kontemplację sztuki. Po trzecie - żyłem i nic co ludzkie nie jest mi obce - takie przedstawienie tego zdania dość jednoznacznie podkreśla, że podmiot liryczny zna już wszystko, co świat ma do zaoferowania. Czy jest możliwe, aby człowiek poznał wszystko z własnego doświadczenia? Raczej nie, a w tych latach oprócz przekazu ustnego jedyną drogą poznania rzeczywistości, której osobiście nie możemy doświadczyć było czytanie książek lub publikacji prasowych, co podkreśla poziom intelektualny podmiotu.


  • Przedśpiew - analiza i interpretacja - Mateusz (polandTS {at} op.pl)
    swietne tylko ze nigdzie nie moge znalesc samej budowy wiersza;/...jezeli ktos ma lub wie gdzie moge to znalesc prosze o kontakt na moj mail z gory dziekuje




Dodaj komentarz


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 




Leopold Staff - studia, matura, korepetycje i konsultacje on-line
Matura i studia z klp.pl. Zobacz inne serwisy Kulturalnej Polski
reklama, kontakt - Polityka cookies